Tak nějak už to mám, že potřebuji každý rok nějaký nový impuls k výuce. Po absolvování kurzu Hejného matematiky (podle Hejného ovšem zatím neučím) jsem se rozhodl, že se pokusím podobným principem seznámit děti se čtením. Učíme klasicky slabikovací metodou. Představím vám, jak to tedy u mne v hodinách čtení (častokrát za pomoci iPadů) probíhá. Hlavní myšlenka – Děti [...]
Rubriky: Návody, Praxe, Speciální potřeby, Zpřístupnění
SVĚTOVÝ DEN POVĚDOMÍ O DIGITÁLNÍ PŘÍSTUPNOSTI (Global Accessibility Awarenes Day – GAAD ) 21. května (třetí čtvrtek v květnu) Podstatou a cílem tohoto dne je podnítit lidi k přemýšlení, rozhovoru a získávání informací o možnostech digitální přístupnosti (weby, software, mobilní zařízení…) pro uživatele se speciálními potřebami. Pokud se chcete připojit, můžete ve čtvrtek, aspoň [...]
Rubriky: Naše příběhy, Speciální potřeby, Zpřístupnění
Desetiletý Dan má těžké zrakové postižení, každou práci je potřeba přizpůsobit tak, aby pro něj byla přístupná. Pro jeho paní učitelku to znamená hodně práce navíc. U každé činnosti musí přemýšlet, jestli to Dan uvidí. Přepisuje texty z Čítanky na velký formát, zvětšuje pracovní listy, zvýrazňuje podstatné údaje. I tak Dan zvládne některé úkoly jen [...]
Rubriky: Inspirace, Soc./Zdrav oblast, Speciální potřeby, Zpřístupnění
Tento článek se zabývá využitím iPadu jako vhodného média pro práci s interaktivně úpravenými texty, které používáme pro rozvoj čtenářských dovedností u neslyšících čtenářů. V následujících řádcích se Vám pokusím stručně a jasně odpovědět na otázky, které často vznikají při prezentaci tohoto projektu veřejnosti. Co je interaktivní úprava pro neslyšící čtenáře? Jedná se o literární [...]
Rubriky: Všeobecný rozvoj, Zpřístupnění
Asi všichni jsme už slyšeli o Siri, digitální asistentce, schované v našem iOS zařízení. Rozumí všemu, co uživatel říká, smysluplně odpovídá na otázky, je s ní možné konverzovat. Zdá se být tak velmi skutečná, že některým lidem může nahradit chybějící kontakt. Nedávno obletěl svět text matky autistického chlapce, kde popisuje mimo jiné, jak Siri učí [...]
Rubriky: Inspirace, Kreativita, Praxe, Školní předměty
Zamiloval jsem si spisovatele Roalda Dahla, který také píše knihy pro děti. Jeho nejznámějším dílem je asi Karlík a továrna na čokoládu. Říkal jsem si, že by se tento autor určitě mohl líbit i mým třeťákům :-). Sdělil jsem dětem, kterou knihu budeme číst (Jirkova zázračná medicína) a o čem zhruba je (o tom, jak [...]
Rubriky: Články, Inspirace, Kreativita, Praxe
Aplikace Slovíčka pro děti od české společnosti Friml patří mezi ty nejoblíbenější u mé pětileté dcery. Dle autora obsahuje celá aplikace 115 slov, které se nejčastěji vyskytují v českých slabikářích. Cílem je přesouvání jednotlivých písmenek do políček tak, aby vytvořili slovo, které charakterizuje daný obrázek. Každý obrázek má také svou hlasovou nápovědu. Tématické okruhy slovíček [...]
Rubriky: Inspirace, Praxe, Školní předměty
11. 5. 2014 Tentokrát jsme využili aplikaci Move and Match, která nabízí perfektní práci s již vyhotovenými pracovními listy (ke stažení zde). Pracovní listy jsme si stáhli z webové stránky, to už umíme sami, otevřeli v aplikaci a pracovali. Přiřazovali jsme jednoduchá jednoslabičná, dvojslabičná a trojslabičná slova k obrázkům. Takto správně přiřazená slova (po kontrole) [...]
Rubriky: Inspirace
V závěru dnešního vyučování jsme vyzkoušeli novou aplikaci FotoKvíz: Hádej slovo. Práce s touto aplikací spočívá v hádání slov za pomocí obrázků, které se v jednotlivých krocích pozvolna zviditelňují. Abychom práci žákům více zatraktivnili, stali se nejšikovnější čtenáři a zapisovatelé kapitány a základním rozlosováním si vybrali jednotlivé členy svého hádačského týmu. Tým Tom – David, [...]
Rubriky: Kreativita, Média, Školní předměty
„Počítačová grafika je z technického hlediska obor informatiky, který používá počítače k tvorbě umělých grafických objektů a dále také na úpravu zobrazitelných a prostorových informací, nasnímaných z reálného světa (například digitální fotografie a jejich úprava, filmové triky). Z hlediska umění jde o samostatnou kategorii grafiky.“ citace z Wikipedie Pro mě a moje žáky to ve zkratce znamená, že si hrajeme s obrázky, [...]