Jedna ze strategií, jak rozvíjet u alternativně komunikujících dětí jádrovou slovní zásobu, je zaměřit se cíleně po určitou dobu na několik slov a využívat přirozené komunikační situace k jejich upevnění. Inspirací pro náš letošní školní rok je zahraniční projekt světově uznávané odbornice na AAK z USA Carole Zangari (a jejích mnoha následovníků) Year of Core [...]
Rubriky: Speciální potřeby
Jednou z účinných možností, jak podporovat dorozumění dětí s narušenou komunikační schopností, je využívání gest a znaků, kterými doprovázíme mluvenou řeč. Znakování v tomto případě není cílem, ale prostředkem a doplňkem jazykové stimulace a porozumění řeči. Pro podporu komunikace u dětí, které využívají formy AAK, je doprovázení řeči nějakým vizuálním symbolem (modelování) naprosto zásadní. Mohou [...]
Rubriky: Komunikace, Komunita, Kreativita, Média, Speciální potřeby, Všeobecný rozvoj
Animace je způsob vytváření zdánlivě se pohybujících věcí. “Oživuje” předměty a situace. Mění statické záznamy na živé. Animované příběhy jsou zábavné, vzbuzují emoce a díky technologiím se dají jednoduše vytvořit.
A tak jsme je začali využívat i pro podporu rozvoje komunikace. Animace k jednotlivým slovům jádrové slovní zásoby podporují pochopení abstraktních slov i akčních sloves. Mají význam nejen u komunikačních začátečníků, ale při vhodné barevnosti a kontrastu slouží zároveň jako zraková stimulace.
Rubriky: Komunikace, Návody, Přehledy, Speciální potřeby, Zpřístupnění
V poslední době jsem dostala několik dotazů k existenci českých komunikačních aplikací zdarma, jako náhradu za nefungujícího Klábosila. Tak tady jsou odpovědi :).
Rubriky: Inspirace, Komunikace, Kreativita, Praxe, Speciální potřeby, Zpřístupnění
Jak přizpůsobit knížky pro neverbální děti? Jak ze společného prohlížení a čtení udělat nenásilné komunikační cvičení. Jde to s technologiemi i bez nich, ale Book Creator chybět nemůže.
Rubriky: Komunikace, Praxe, Speciální potřeby, Všeobecný rozvoj
Chceme-li někoho naučit psát, ukážeme mu písmena a píšeme s ním, znakový jazyk se učí znakováním. A stejně jsou na tom děti s potřebou alternativní komunikace a nejlepší, co pro jejich rozvoj můžeme udělat, je začít komunikovat jejich jazykem – jazykem symbolů.
Rubriky: Inspirace, Komunikace, Praxe, Speciální potřeby
Proč je v názvu otazník. Jak pokračujeme v zavádění nových forem AAK. Videa napoví. Měla jsem být grafikem.
Rubriky: Komunikace, Praxe, Speciální potřeby, Zpřístupnění
Využíváni gest a znaků a znakování klíčových slov je důležitou podporou rozvoje komunikačních schopností a porozumění. A to nejen u dětí ve speciálních školách, ale i u žáků s dysfázií nebo dalšími problémy v komunikaci. Učit se jednotlivé znaky s podporou technologií – webových i mobilních aplikací – je zábavné a jednodušší. Jaké aplikace to jsou?
Rubriky: Komunikace, Speciální potřeby, Zpřístupnění
Je to skoro rok, co jsem publikovala článek o tom, jak jsem vybírala pro naši školu jednotný obrázkový komunikační systém. Tento první krok nastartoval období dalších otázek, zkoušení, experimentování a studia mnoha materiálů a zdrojů. O shrnutí jsem se částečně pokusila ve své prezentaci na 1.národní AAK konferenci, která proběhla v říjnu v Praze. Pro zájemce [...]
Rubriky: Komunikace, Speciální potřeby, Všeobecný rozvoj, Zpřístupnění
Když v lednu 2010 uvedl Steve Jobs na trh iPad, pravděpodobně vůbec netušil, jakou službu tím dětem s těžce narušenou komunikační schopností prokáže. Věděl, že to je převratná věc, nicméně jeho význam si zřejmě neuvědomoval. Steve byl workoholik. Chtěl, aby všechny technologie, které vyvíjel, byly lehké, snadno a intuitivně ovladatelné, dokonalé, s precizním designem. Dalším [...]