V hlavě mi často vyvstává otázka, nakolik je důležité používat učebnice, které někdo vytvořil. Kdy a proč musí učitel vytvářet materiály pro výuku. Kdy si mohou materiály vytvářet děti a proč? Děti jsou rozhodně více motivované, když si mohou vytvořit vlastní učební materiál. Na druhou stranu jim to trvá samozřejmě mnohem déle, než kdyby stejný materiál připravil učitel. Otáčím zase stranu zpět a nemohu opomenout, že tímto způsobem opravdu něco vytváří, něco se „mimoděk“ učí.
Děti už od 1. třídy vytváří své vlastní knihy, prezentace, pracovní materiály. Dnes jsem je poprvé nechal vytvářet vlastní flashcards v aplikaci Bitsboard. Děti umí bezpečně vyhledávat potřebné obrázky, ukládat je, třídit informace.
Jak vypadalo 60 minut v naší třídě?
(Děti pracují buď samy nebo ve dvojicích.)
– děti vypisovaly minimálně 5 slov, která začínají na ú a 5 slov, která obsahují ů
– využívají k tomu knihu, kterou o ů a ú napsali (ke stažení ZDE), učebnici nebo vlastní hlavu :-)
– stahují obrázky k daným slovům (nebo kreslí)
– vytváří vlastní flashcards v aplikaci Bitsboard (píší slovo a k tomu přidávají obrázek)
– namlouvají dané slovo
Další den si v aplikaci Bitsboard stáhnou na své iPady flashcards od ostatních, pohrajou s danými slovy a nakonec si napíšou diktát, který si samy (podle Bitsboardu) opraví.
Učitel nemá roli „všeználka, nalívače informací“, ale je to průvodce, pomocník. A ono to kupodivu funguje.
Reálné otázky od dětí:
Pane učiteli, nemůžu vyhledat obrázek na úzký, můžete mi poradit?
Pane učiteli, nemůžu najít obrázek, který jsem uložil, můžete mi poradit?
Pane učiteli, připadá vám, že je to nahráno dost nahlas?
Pane učiteli, je to slovo správně napsáno?
Veškeré flashcards jsou k dohledání v aplikaci Bitsboard (Catalog) pod heslem ů ú.