Jedna ze strategií, jak rozvíjet u alternativně komunikujících dětí jádrovou slovní zásobu, je zaměřit se cíleně po určitou dobu na několik slov a využívat přirozené komunikační situace k jejich upevnění.
Inspirací pro náš letošní školní rok je zahraniční projekt světově uznávané odbornice na AAK z USA Carole Zangari (a jejích mnoha následovníků) Year of Core Words – Rok s jádrovým slovníkem.
Na každý měsíc je určena sada slov, na která se tým kolem dětí zaměří a která vědomě vizualizuje, znakuje a zapojuje do komunikace. Ke každé měsíční tabulce slov se váže soubor aktivit, cvičení, říkadel, písniček a pohádek, zaměřených na jednotlivá slova. Cílem je přirozeně zapojit tato slova do aktivní slovní zásoby v různých prostředích i činnostech.
Při výběru slov jsme vycházeli jak ze zahraniční inspirace, tak z vlastní zkušenosti. Prvním krokem bylo ujasnění a rozvržení slov na každý měsíc, tak aby byla zahrnuta vždy podstatná jména, slova pro popis (jaké to je), předložky a příslovce a související slovesa. Zároveň jsme při jejich výběru přemýšleli o obvyklých měsíčních tématech předmětu Člověk a jeho svět (Prvouka) abychom mohli jádrová slova propojit také s tematickou slovní zásobou a tak zajistili používání slov v přirozených situacích.
Jak tabulky používat:
Na začátku každého měsíce je připravená tabulka s 16 slovy, verze s piktogramy i znakem. Pedagogové, zapojení do projektu se s ní předem seznámí, propojí ji se svým tematickým plánem a po celý měsíc poskytují soustředěnou jazykovou stimulaci pro tato slova. Kopii tabulky by měl dostat a aktivně využívat každý, kdo s dětmi pracuje.
Pedagog sám používá všechna slova, a to i v případě, že pracuje s žáky s těžším postižením, pro které se toto zdá náročné. Jde nám o to obklopit děti (vizualizovaným) jazykem, stejně jako se to děje u zdravých kojenců a batolat, kteří jsou vystaveni jazykové stimulaci intenzivně a dlouho předtím, než začnou sami slova tvořit. Děti se učí nápodobou, buďme příkladem a předpokládejme jejich budoucí možný potenciál.
Obecně platné zásady:
- Umístěme tabulku na viditelné místo ve třídě
- Modelujme, ukazujme, znakujme tato slova ve své řeči i společně s dětmi (děti nikdy nenutíme, inspirujeme vlastním příkladem)
- Používejme je v každodenních opakovaných činnostech a rutinách
- Procvičujme je hravými aktivitami (volná hra, pohyb, pexeso, skryté obrázky, krabičky s úkoly …)
- Hledejme je v básničkách, písničkách a pohádkách
- Seznamme s nimi rodiny dětí, aby viděli, na co se soustředíme a přidali se k nám
- Spolupracujme s dalšími kolegy, kteří s našimi žáky pracují. Jádrová slova jsou stejně využitelná při tělocviku, hře, hudební výchově i matematice.
- Asistenti tráví s dětmi hodně času, využijme jejich potenciál
Reflexe pětiměsíčních zkušeností:
Metodickou podporu a přípravu základních materiálů zajišťuje 2-3 členný tým. Z původního záměru – pravidelného společného plánování a reflexe zapojených tříd – vykrystalizovala stabilní skupinka lidí (více AP než učitelů), kteří se z vlastní iniciativy společně seznamují se slovy, znaky a metodami jejich používání s dětmi.
- někteří se aktivně zapojují do vymýšlení i tvorby materiálů (není jich mnoho)
- někteří využívají nabízené materiály na 100 procent a v jejich třídě je to vidět
- někteří využívají nabízené materiály převážně k výuce ne ke komunikaci
- někteří se obklopí nabízenými materiály, ale práce s nimi je víceméně formální a nahodilá
Jako klíčové vidím nutnost kontinuálního vzdělávání celého sboru v pochopení podstaty a smyslu AAK a závazné zakotvení těchto principů do školního vzdělávacího programu.
Zatím musíme pokračovat dál a stavět na lidech, kteří chtějí :)
Pokud toto téma někoho ze čtenářů zaujalo a chtěl by to ve své škole zkusit, nabízím naše know-how. Napište :) (email je v kontaktech).
Milá Lenko, jsem nadšená. Sama používám pouze pár velmi frekventovaných slov a nějak jsem se zasekla. Původní měsíční plán jsem nedokázala korigovat s tématy, proto opravdu vítám tento příspěvek a věřím, že mi pomůže. Ještě jednou velice děkuji. Potřebuji jen namotivovat asistentky. Program In print3 využíváte na tvorbu materiálu, že? Ať se daří! Budu ráda třeba za nějaké video přímo z akce:-) S pozdravem Denisa Prunnerová Český Těšín