9. června 2015 jsme ukončili jeden z dlouhodobějších dějepisných úkolů v šestém ročníku. Nějak teď všechno končí, asi proto, že se blíží kvapem konec školního roku. Děti jsou natěšené, a tak je třeba výuku trochu zpestřovat a dávat výzvy.
Už tři týdny před samotným „rozmluváním“ jsme si dali úkol. Římská říše nás celkem zajímá, máme mnoho otázek, cestujeme, ledacos jsme viděli nebo si přečetli zajímavé články, shlédli atraktivní dokumenty. Tak si uděláme nástěnku v LinoItu. Řečeno tu o něm už bylo dost, lepící lístečky v elektronické podobě, můj lísteček obsahuje parametry, odkaz na něj najdete na týdenním plánu. Pracujeme s tím docela běžně – domácí úkoly, výstupy z vyučovacích hodin. Zkuste si tentokrát vložit k textu také další lísteček s fotografií konkrétní památky, řekneme si pak v hodině něco o obrázcích a licencích. Pracovali jsem ve dvou třídách na jednu nástěnku, ať sousedi z druhé třídy vidí, co vymyslíme v té naší třídě.
Tři týdny uběhly jako voda, stačil jsem si také odjet na týden do Velké Británie. Po mém návratu zrovna některé třídy ze školy odjely na školní výlet, takže se nám podařilo mít dějepis v dvouhodinovkách. Zrovna přišla na přetřes kapitola z učebnice o římské kultuře. Prostě je třeba plánovat. :) Nejříve takový malý teoretický průvodce, shrnutí nástěnky – škoda, že povinný úkol nesplnili všichni, takže i hodnocení bylo. A hurá do práce.
Samotnou práci jsme si nechali na druhou hodinu. Aplikaci ChatterKid, kterou dnes využijeme, jsme už zkoušeli v pololetí, většina žáků byla nadšena z toho, co se s iPadem nechá dělat. Tak teď jedeme naostro. Potřebujeme obrázek, ale i obrázek je majetek, někdo na něj má práva. Ukazujeme si, jak na to, abychom se nedostali do problémů. Stačí si v prohlížeči Google zadat Vyhledávací nástroje a Práva k užití, rozkliknout je. Google nám vyfiltruje obrázky podle námi požadovaných parametrů.
Obrázek uložen do aplikace ChatterKid, teď potřebujeme informace, které budeme namlouvat. Využijeme nástěnky, můžete použít také informace, které si teď najdete. Přeci jen jsme prošli rychlokurzem o římské kultuře. Naprostou nutností ale je si ty informace napsat do krátkého scénáře. Můžeme pracovat ve skupině? Ještě před nedávnem by všichni preferovali samostatnou práci. Prostě ve skupoině se to lépe táhne. A opravdu pracují všichni. Můžete pracovat ve skupině, vytvoříte si je sami? Jasně, tvoříme si skupiny zcela svobodně bez zbytečného hluku. Opravdu se na to po celém školním roce hezky dívá.
A už můžeme namlouvat. Stop. Pojďme se domluvit na dalším pravidle. Když někdo namlouvá, musíme být zticha. Tak v jedné šestce se nám to moc nedařilo, druhá to dala s přehledem. Prostě i mezi dětmi ze stejného města jsou rozdíly.
Všechno nám nejde, problémem jsou pro nás cizí názvy, latina a její výslovnost, latinská jména. Snad největší komplikace způsobuje Hadriánovo mauzoleum. Kde jsou ty časy, kdy slovo mauzoleum bylo součástí školního prostředí. :) Další problém se objeví hned v zápětí – přečíst souvisle text po sobě. Skupiny volí různé strategie, některé dokonce použijí dva iPady, v jednom mají napsané poznámky v Poznámkovém bloku. Jiné skupiny se střídají, mají přesně určené věty. Moc hezky se to sleduje. Učitel v tu chvíli funguje opravdu jen jako strážce metody, řeší technické problémy, odpovídá na otázky, které vždycky vyvstanou.
Šesťáci, díky, byly to prima čtyři hodiny dějepisu plné vzrušeného tvoření a napětí z časového limitu. Jestli my to vůbec všechno zvládneme. Zvládli jsme to a s přehledem. Podívejte se na naše výtvory.