Plním slib účastníkům červnové konference AAK a vkládám příspěvek na téma smyslových příběhů, které byly obsahem jednoho z mých vstupů. Podrobnosti, týkající se práce s jádrovým slovníkem, najdete pod odkazem Komplexní podpora AAK.
Smyslové příběhy obsahují jednoduché vyprávění v kombinaci slovního projevu a doplňkových smyslových vjemů. Každá část příběhu je doprovázena smyslovým zážitkem, který pomáhá příběh oživit, aktivuje smyslové vnímání a navozuje situace k přirozenému učení.
V následujícím videu, které pomůže zkonkrétnit to, o čem píšu dál, je sestřih z Příběhu klauna. Obsahem tohoto jednoduchého smyslového příběhu byla postupná stavba domu, který děti pomáhaly Klaunovi stavět. Jeden týden stěny a střechu z velkých molitanových kostek, potom komíny z kostek dřevěných, (vitrážová) okna z barevných geometrických nebo průhledných tvarů a poslední týden už jsme dům mohli zabydlet. Kromě smyslových vjemů byla součástí hudba, písničky, rytmizace i rukodělné činnosti.
Zrcadlení
Spojovacím prvkem celoročního bloku našich smyslových příběhů pro děti s těžkým kombinovaným postižením se stalo zrcátko. Chtěli jsme dětem zrcadlit- odrážet-zprostředkovávat vjemy, zkušenosti, zážitky, které jim bez pomoci nejsou příliš přístupné.
- zrcátko jako pomůcka při vnímání sám sebe
- zrcátko jako odraz věcí a aktivit kolem nás
- zrcátko prostě jen jako zajímavý předmět, který probouzí chuť si hrát
Jak postupovat při realizaci smyslových příběhů
- vybrat příběh
- shrnout do krátkých vět
- vybrat klíčová slova (kdo-co-kde-dělá)
- přiřadit k nim smyslové vjemy
- přidat aktivizační podněty
- zapojit aktivně děti
- příběh opakovat, opakovat, opakovat
Příběh by měl mít vztah k životu dětí a rezonovat s jejich možnostmi porozumět ději, tedy tvořme příběh na míru (modifikace podle vyspělosti posluchačů), záleží na “složitosti” tématu a slovní zásoby i množství zařazených podnětů. Dobré je jednotlivé obrazy vizualizovat a modelovat, klíčová slova doprovázet znaky. Nejlepší službu splní krátký nosný příběh s opakováním stejného motivu a prvků (př. kumulativní text typu Boudo, budko kdo v tobě bydlí), inspirací může být pohádka, hudba, báseň, obraz … vlastní fantazii se meze nekladou :).
Velmi důležitá je role “vypravěče” , který by měl být akční, používat mimiku a gestikulaci, být připraven improvizovat. Významné je aktivní zapojení dětí, tak aby mohly pomáhat tvořit a posunovat děj.
Vybírejme rekvizity a/ nebo smyslové podněty, které umožní naslouchat, vidět, dotýkat se, čichat, chutnat, vnímat pohyb a hlavně zažít humor :).
Jednoduše se dají využít běžně dostupné předměty, hračky, loutky… Pár “must have”, která se dají využít téměř vždy – zrcadlo, světelný zdroj (baterka, lampička, pochodeň …), různé látky, šátky, prostěradlo, deka, fén nebo větrák, deštníky, rozprašovač vody, komunikační tlačítka, smyslové krabice s různým obsahem.
Inspirace
Videoukázky ze smyslových příběhů najdete na školním YouTube kanálu a knížky s metodickými poznámkami v mé Book Creator knihovně.
Ať jsou k užitku třeba právě u vás :).