Rubriky: Inspirace, Praxe, Školní předměty

Moc by se nám chtělo, znát své vlastní tělo thumbnail

V půlce ledna jsem se domluvila s kolegyní ze 2. třídy, že se na ně přijdu podívat. A abych nešla s prázdnou, vzala jsem pod křídlo iPady a něco tištěných materiálů. Tématem bylo lidské tělo.

Část 1. – Testujeme

„Milé děti, nejprve si napíšeme krátký testík, abych zjistila, zda umíte pojmenovat části lidského těla a také zda víte, kde je na těle najdete.“ Rozdala jsem markery aplikace Chromville Science.

skin020

„Ale abyste neřekli, že si na vás vymyslím nějaké složitosti, vy si tu prověrku sestavíte sami.“ Každý vylosoval jednu část těla pomocí aplikace Decide Now! a tu zakreslili do markeru.

IMG_3488

Následovala společná kontrola na modelce paní učitelce.

Část 2. – Pitváme

„Doufám děti, že máte vhodné lékařské náčiní, protože dnes bychom se měli podívat pod povrch lidského těla. Nemáte? Ale jak tu pitvu provedeme?“ Když už jsme měli v ruce markery, pomohla nám s pitvou aplikace Chromville Science. Prohlížíme lidské tělo kolem dokola, zkoumáme svalstvo, zkoumáme kostru.

2cajs3

„Pořád si myslím, že tohle je málo. Je tu nějaký dobrovolník? Provedli bychom pitvu na něm.“ Jeden odvážlivec se přihlásil. Lehl si na koberec, lékařský tým druháků se rozmístil hezky kolem něj.

„Který orgán je nejzajímavější? Mozek? No to máte pravdu, ale do lebky bychom se špatně dostávali. Já myslím, že bychom mohli zkusit prozkoumat srdce. Ale kde ho najdeme?“ Společně umisťujeme obrázek srdíčka na hrudník našeho pacienta, abychom věděli kde řezat. Naštěstí to byl další marker a my díky aplikaci HeartCam pozorujeme bijící srdce bez jediného řezu. Zkoušíme, jestli srdce bije všem přítomným.

Část 3. – Bádáme

„Jenže srdce je jen jednou částí oběhové soustavy. Jak to funguje celé dohromady?“ S tím nám pomůže aplikace The Human Body by Tiny Bop. Procházíme jednotlivé soustavy, pozorujeme, co se děje při nádechu, kudy prochází potrava, jak obíhá v těle krev .. A jak to vypadá, když se rozběhneme? Co se stane, když zapomeneme na čištění zubů?

IMG_0058

Rozdáváme si pracovní knihu o lidském těle a zaměřujeme se na trávicí ústrojí. (Můžete tvořit, prohledat Pinterest .. já stahovala TADY). Z jakých částí je složeno a kde je najdeme. „Děti, najdete chybu? Jedna část trávicí soustavy se jmenuje jinak, než je tu uvedeno.“ Odhalujeme, že TLUSTÉ střevo se nám maskuje za velké střevo. Jenže na nás skorodoktory si nic nepřijde.

IMG_0057

Učíme se z popisků v aplikaci, pak je shodíme a snažíme se je vrátit na správné místo.  Když tohle zvládneme, hledáme jednotlivé části i ve vlastní knížce. Vybarvujeme, hledáme, popisujeme.

2cajs1

2cajs2

Část 4. – A o dál?

Moje úloha – ukázat a nabídnout – po dvou hodinách skončila. A protože to rozhodně není téma na dvě hodiny, budou druháci s paní učitelkou pokračovat sami.

  • Mohli by využít ještě Bitsboard – částem lidského těla je tam věnována řada souborů
  • Mohli by využít Stick Around – pokud se nepustí do tvorby vlastních materiálu, najdou jich k tomuto tématu několik na ipadvevyuce.cz.

A mohli by samozřejmě i spoustu dalšího, na co jsem nepřišla, ale vy určitě ano – podělíte se v komentáři?

  • LenkaRi 28.Leden 2017 20:05

    No paráda. Chromwille jsem vůbec neznala. My jsme nakonec podobné bádání ještě shrnuli pomocí lapbooků. Totéž by šlo vytvořením e-book v Book Creator třeba. Díky za inspiraci!