Komunikační materiály, použité ve videích, jsem vytvářela postupně v průběhu školního roku 2017/18 a také tento text už leží od podzimu v konceptu. Mezitím jsem se naučila mnohem víc o jádrové slovní zásobě a důležitosti modelování komunikace, a tak mnohé z komunikačních knih a stránek (s větším pochopením proč) předělávám a jinak organizuji. Nicméně … učíme se z chyb, tak vše nechávám tak, jak jsem prezentovala na 1.národní konferenci AAK v říjnu loňského roku.
V JAKÝCH situacích a KDY jsme začali cíleně a prakticky budovat základní slovník u dětí s potřebou AAK
- Komunikační kruh – knížka první volby (video 1)
- Povídání u jídla (video 2)
- Školní předměty a aktivity
- Volné hraní (video 3)
- Tematické stránky podle potřeby (lekce ČaS, svátky, události …)
Stránky jsou uspořádány tak, aby obsahovaly podstatná jména i slovesa, ale také jednoduchá popisná příslovce k využítí přirozeného základního slovníku. Některé stránky umožňují klást otázky.
Je využit princip motorického plánování, tedy ͞nosné͟ výrazy (obvykle slova z jádrové slovní zásoby) jsou umístěny vždy na stejném místě stránky. Aby se dítě naučilo rychleji komunikovat, motorická paměť pomůže slovo najít.
Kvůli jednoduššímu vyhledávání jsou také slova podbarvena podle slovních druhů (podbarvení vychází z mezinárodně uznávaných pravidel).
Podrobnější nformace k obsahu videí jsou obsažené v této prezentaci Kliknu a mluvím jako ty
A poučení pro příště? Co bych udělala jinak?
- Knížka pro komunikační kruh se osvědčila nejvíc, s úspěchem se používá ve všech třídách, kde jsou alternativně komunikující děti.
- U ostatních knížek to tak jasné není, možná proto, že obsahují mnohem víc piktogramů a stránek. Pracuji na zjednodušení a přehlednosti s promyšlenější organizací jádrové, okrajové a tematické slovní zásoby.
- Více se vracím k používání papírových materiálů na úkor technologií 🤭. Piktogramy všude, kam se podíváš. Vizualizace je mnohem důležitější, než se původně zdálo.
- Technická a materiální příprava trvá mnohem delší dobu, než jsem předpokládala a zabere strašnou spoustu času.
- Musím se pořád učit a taky hledat způsob, jak své poznatky uvádět do praxe a šířit dál.
- Mám skvělé kolegyně, které testují všechny materiály a dál je dotvářejí pro praktické použití a dávají mi zpětnou vazbu (to mi dělá velkou radost)
- Měla jsem být grafikem, vymýšlet a vytvářet materiály pomocí technologií (přece jenom ty iPady 💚) mě baví ze všeho nejvíc ;)
A otazník v názvu příspěvku?… od “kliknutí” máme k funkční alternativní komunikaci ještě hodně dlouhou cestu. Ale už jsme vyrazili.
Pojďte s námi :)
Článek je součástí série Komplexní podpora AAK