Se sedmáky jsme na konci května 2017 prošli rodokmen Habsburků, kteří se na českém trůnu objevili trvale od roku 1526. Rodokmen jsme si namalovali, dodali jsme k jednotlivým postavám i události. Stavba Letohrádku královny Anny, 1. protihabsburský odboj, Česká konfese, Majestát na náboženskou svobodu. Stačili jsme si ještě ukázat něco z Císusalkuch – tedy císařské alchymistické dílny na pražském hradě. Samozřejmě, uhodli jste – ukázky z filmu Císařův pekař a Pekařův císař – stačí nám pustit YouTube. Sedmáci ještě nemají chemii, takže všechny věci o chemii jsou pro ně v podstatě alchymií. Vrhli jsme se na aplikaci Beaker a začali mixovat vše se vším. Možná objevíme kámen mudrců, či dokonce elixír mládí. Výhodou aplikace je, že nepotřebujeme žádné křivule, oheň ani chemikálie, vše probíhá jen v mobilním zařízení, u nás v iPadu. A když přiblížíte dvě zařízení k sobě, můžete přelévat Vaše elixíry z jednoho iPadu do druhého. Někteří se vrhli na aplikaci Elements 4D – aplikace s rozšířenou realitou, potřebujete markery, dají se slepit v podobě kostiček, některé spolu na obrazovce iPadu také reagují.
V další dvouhodině – tedy dnes 1. června 2017 – to zkusíme obráceně. Přináším do hodiny kartičky s jednotlivými habsburskými panovníky, některá jména jsou navíc. Přináším i nápad. Budeme ten rodokmen animovat. Vysvětluji můj záměr, prozrazuji i další úkoly – vyberte si některého z Habsburků, najděte o něm důležité informace a v aplikaci ChattePix je rozmluvíme, dlouho jsme už nic nenahrávali.
Protože vlastníme zelenou deku, můžeme ještě na podklad naklíčovat nějaké zajímavé pozadí. Skládáme první kartičky, fotíme vestavěným fotoaparátem iPadu připevněného na stativu. Fotíme víc snímků, vysvětlujeme si také princip animace. Někteří už mají informace vyhledané, vytvořené vlastní kartičky a přikládáme je tedy do rodokmenu. Některé týmy už nahrávají ChatterPix a v něm rozmlouvají „svého“ Habsburka. Máme hotovo, hlásí. Ještě bych potřeboval vyřešit otazník u Fridricha Falckého, rozdělujeme si také fáze třicetileté války, na kterých budeme pracovat pomocí nástěnek v LinoItu a zadaného úkolu v Classroomu.
Jeden tým už má vše připravené, jde si ještě pomixovat svůj elixír mládí v Beakeru. Další zase zkouší své štěstí s markery v Elements 4D. Všichni pracují tak, jak chtějí, co jim jejich síly stačí. Tři dobrovolníci jdou ještě vkládat fotografie do Stop Motion – přes streamovanou obrazovku iPadu do dataprojektoru (Apple TV) ukazujeme zájemcům, jak vytvořit zrychlený klip. Stačíme ještě shrnout dnešní práci, sdělit si, proč nám to všechno tak šlo, kde nás boty tlačily a dvouhodina dějepisu končí.
Zbytek už je na mně. Nestačili jsme naklíčovat poradí na zelenou deku – Green Screen – a dotlačit všechny naše polotovary do iMovie, přidat hudbu a titulky. Za tu námahu, kterou dnes sedmáci z áčka předvedli, to ale za ně udělám rád. Vy se s námi můžete podívat na film o našich panovnících z dynastie Habsburků.
Sedmáci z áčka a Bohuslav Hora – učitel dějepisu
Pokud by video nešlo přehrát, zkuste to v tomto odkazu. :)