S deváťáky jsme se propracovali k tématu Základy statistiky. Po hodinách věnovaných seznámení se základními pojmy, výpočtům aritmetického průměru a určení modu a mediánu, následovala fáze čtení a tvorba diagramů.
Pro tvorbu jsme kromě rýsovacích potřeb a sešitu využili také počítač a tabulkový kalkulátor.
Pro čtení diagramů jsme kromě Animovaných grafů ČSÚ využili také iPady a aplikaci Graphs By Tap To Learn.
Aplikace je celá v angličtině, proto deváťáci museli využít i své znalosti tohoto cizího jazyka.
Vybírat jsme mohli ze čtyř částí:
- Learn – výuka obsahuje vysvětlení tří typů diagramů (sloupcového, spojnicového a koláčového) a vysvětlení pojmů aritmetický průměr, modus a medián a způsoby jejich určování
- Bar graph – čtení sloupcových diagramů (2 obtížnosti)
- Line graph – čtení spojnicových diagramů (2 obtížnosti)
- Pie charts – čtení koláčových diagramů (2 obtížnosti)
Diagramy obsahují data z různých oblastí – příjmy společností, ztráty společností, počet turistů, sledování teploty, počet přečtených knih apod. … je tedy nutné dobře se seznámit s tím, co daný diagram říká. Při čtení diagramů je pak třeba nejen zjistit, kdo má nejvíc či nejmíň, jak velkou ztrátu má daná společnost, ale také dochází ke srovnání o kolik má jeden více než druhý, nebo jaká teplota byla naměřena ve středu.
Uživatel odpovídá výběrem jedné ze tří možností. Okamžitě dochází k vyhodnocení – žák se tedy hned dozví, zda odpověděl správně, případně, jaká byla správná odpověď. Práce končí ve chvíli, kdy je zodpovězeno 20 otázek.