Co je na těch iPadech tak zajímavé?
Dá se ještě pořád přijít s něčím novým?
Proč si je školy a rodiny pořizují i přes poměrně vysokou cenu? Opravdu jsou pro vzdělávání a komunikaci takovým přínosem?
A co to ovlivňuje?
V sérii článků s motivačním názvem 🍎 “Dělení o jablko” 🍏 ;) se pokusíme odpovídat nejen na podobné dotazy, ale hlavně chceme nabídnout tipy na užitečné funkce a vychytávky, kvůli kterým jsou pro nás (i mnoho našich kolegů) iPady pořád naprostou a nepostradatelnou jedničkou.
Osmá část série je věnovaná zvukovým záznamům. Zaměříme se na dvě užitečné aplikace, které jsou součástí Apple balíčku.
První z nich je Diktafon, který umožňuje pořizovat zvukové záznamy pomocí vestavěného nebo externího mikrofonu. Zvukové záznamy se dají jednoduše upravovat, zkracovat i sdílet do dalších projektů nebo rovnou určenému publiku. Ovládání je velmi jednoduché a díky kvalitnímu mikrofonu v iPadu můžete základní nahrávání začít prakticky okamžitě. K pokročilejším úpravám využijete Apple příručku. Část věnovaná diktafonu je zde.
Nahrávat můžeme nejenom školní výklad, přednášku, rozhovor nebo okolní zvuky, zvukový záznam můžeme použít jako motivaci nebo důkaz o tom, jak se prvňáček zlepšuje v plynulém čtení a jiný žák třeba v souvislém vyprávění nebo anglické konverzaci. Zvukovými záznamy můžeme poskytovat zpětnou vazbu i je kombinovat s dalšími médii. Nebo si jen ukládat osobní poznámky a nápady pro zapamatování.
Druhá aplikace, kterou byste při zkoumání možností zvukových souborů rozhodně neměli minout je Podcast.
Tento fenomén současné doby najdete všude. Ať už vás baví politika, deskové hry nebo třeba sport, je téměř jisté, že ke svému tématu najdete i podcast. Výhodou podcastů je, že můžou být o čemkoliv, můžeme je poslouchat kdykoliv a může je dělat kdokoliv. A jistě se dají najít i takové, které se hodí tématicky do výuky nebo k diskuzi s žáky. Podcasty v Apple příručce.
Další kapitolou je potom vlastní tvorba podcastů pro děti a s dětmi, která může přinést do třídy spoustu příležitostí k rozvoji pro život podstatných kompetencí – https://audiovideo.rvp.cz/video/4331/PROC-A-JAK-VYTVARET-PODCASTY-PRO-ZAKY.html
A protože jsem si někde přečetla, že podcasty může natáčet každý ;) a “šedá je teorie, ale zelený je strom života”, rozhodla jsem se tuto pro mě novou možnost rovnou vyzkoušet v praxi. Kromě odvahy se do toho pustit, už stačí jenom aplikace Anchor, která je zdarma a disponuje vším, co začínající podcaster potřebuje :).
Takže, jestli vás zajímá, jak souvisí iPad s krabičkou poslední záchrany nebo Ferdou Mravencem, pusťte si iSEN do uší :)
…zpětná vazba po vyzkoušení … technicky je to vážně snadné, aplikace Anchor mě nadchla. Nejtěžší je najít téma.
Za spolupráci při nahrávání experimentálního podcastu děkuji Ivě Jelínkové, Lidce Kovaříkové a Pavlíně Loňkové.
Budeme moc rádi, když do komentářů přidáte vaše tipy na zajímavé podcasty, které posloucháte.
Další články ze série:
Znáte učitelský podcast Hovory z kabinetu? https://ceskepodcasty.cz/podcasty/hovory-z-kabinetu