První ročník mezinárodního setkání speciálních pedagogů se konal loni v Praze. Ve dnech 7.- 8.11.2014, se příležitost potkat speciální pedagogy, pracující s iPady, opakovala v Berlíně a my jsme moc rádi, že jsme mohli být s iSEN znovu u toho (i když nám zpočátku trochu změnila cestovní plány stávka německých železničářů). Pokusím se pro zájemce shrnout to nejzajímavější, co jsme měli možnost vidět.
Podtitulem summitu byla INKLUZE, způsob, jak pomocí technologií co nejvíce upravit limity, které děti a studenti mohou mít v důsledku svých odlišných vzdělávacích potřeb. Setkání se konalo v krásném prostředí historické budovy berlínského Apple store a hned prvním milým překvapením bylo zahájení pomocí videa Okinawa – New York – Poděbrady, které nám skoro vehnalo slzy do očí. Slyšet češtinu na mezinárodním setkání 200 účastníků ze tří kontinentů je prostě úžasné :).
Daniela Rubio (Španělsko) – iOS zařízení pro zrakové postižení
- Danielu, která je největší odbornicí na využívání Voice Overu pro nevidomé uživatele, známe z několika vystoupení již z Prahy. Zajímavý rozhovor s ní proběhl na loňském iConu, videozáznam s praktickými ukázkami (a českými titulky) najdete na Youtube. Její bravurní práce s Voice Over – funkcí, která pomocí gest čte, co se děje na obrazovce a tak ji umožňuje ovládat bez pomoci zraku, je pokaždé velkým koncertem. (V České republice o této problematice skvěle informuje také Radek Pavlíček na svém blogu POSLEPU)
Amanda Fourie, Karen Hart (Jihoafrická republika) – iPady ve škole pro neslyšící
- Toto vystoupení patřilo pro nás mezi ty nejzajímavější. První dáma je paní ředitelka ze školy pro neslyšící – Transoranje School for the Deaf – v jihoafrické Pretorii, druhá je výtvarnice a autorka úžasné aplikace, jejímž cílem je zlepšit čtenářské dovednosti neslyšících dětí. Spojení obrázků, videa se znakem ke klíčovým slovům, znakové abecedy a ozvučeného textu nabízí propracovaný způsob, jak dětem zprostředkovat co nejlepší pochopení textu. Aplikace s texty pohádek, jsou zdarma ke stažení a i když jsou bohužel jen v afrikánštině a angličtině, můžou nás inspirovat k tvorbě podobných knížek nebo aplikací i pro český jazyk. Stojí rozhodně za podívání. Škoda, že aspoň znakový jazyk není na celém světě stejný. Video ze školy, s ukázkami práce s aplikací, vás určitě nadchne stejně jako nás
Lenka Říhová, Iva Jelínková – Komunikace pro všechny (Česká republika)
- Náš vstup představil iniciativu iSEN, která je pro okolní svět unikátní v tom, že není organizovaná žádnou školskou organizací, vládou a podobně, ale vyšla „zezdola“ z řad učitelů a rodičů a jimi je také dál šířena a rozvíjena. Shrnuli jsme naše zkušenosti s možnostmi rozvoje komunikace u různých typů postižení, žáků s kompletní potřebou AAK a dětí s autismem. Také jsme mluvili o iPadu jako o nástroji inkluzivní podpory pro rozvoj a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve školách hlavního vzdělávacího proudu.
Cem Akkose – Tělesné postižení a vzdělávání (Turecko)
- Mezi řečníky byli také zástupci z Metin Sabanci School z Istanbulu, školy pro děti s DMO, ale protože jejich výstup následoval těsně po našem, nebyla jsem schopná sledovat o čem byl :)
Ugo Falace – Dyslexie a vzdělávání (Itálie)
- Italský tým představil iPad jako nástroj, který umožní spojit obsah pro vnímání informací různými mediálními prostředky a tak zvýšit aktivní účast žáků a podpořit proces učení. Multimediální učebnice, tvořené pomocí iBooks Author, mohou díky zacílení na více smyslů pomáhat ve vzdělávání čtenářům s dyslexií i žákům s poruchami učení a soustředění. Vytvářejí také interaktivní sociální příběhy pro děti s PAS. Zaujala mě informace, jak moc důležité jsou pro vnímání čtení u dětí s dysleksií extra velké mezery mezi písmeny. V mnoha zemích se pro dyslektiky používá speciální font OpenDyslexic (je volně ke stažení pod licencí Creative Commons), který by měl být pro vnímání jednodušší, často ho najdeme i ve speciálních aplikacích pro iPad. Máte s ním někdo zkušenosti?
Maurice de Hond – Model školy Nové éry (Nizozemsko)
- Představení modelu vzdělávání, který se prosazuje v Nizozemí a staví na osvědčených modelech alternativní školy (podle mého názoru inspirovanými pedagogikou Petera Petersena a Jenského plánu), doplněném moderními technologiemi. Vize „škol Steva Jobse“ se opírá o fakt, že mimo školu, hrají digitální technologie stále významnější roli, zatímco ve škole je to pravda jen ve velmi omezené míře. Tím, že žáci budou mít přístup k iPadu v modelu 24/7, mohou být podporováni v jejich individuálním procesu rozvoje, který nebude omezený jen na dobu strávenou ve škole. Role učitelů je v roli kouče a průvodce, kteří žáky inspirují a pomáhají rozvíjet jejich individuální schopnosti. Hodně se počítá s aktivním zapojením rodičů, škola je otevřená komunitě.
Srini Swaminathan – Vzdělávání pro všechny (Indie)
- Charismatického řečníka z Indie mnozí z vás znají z Učitelského summitu. Jeho představení školy v chudé části bombajského slamu je vždy velmi emotivní záležitostí. S motem „přinést do školy radost“ zakončil skvělý den, naplněný inspirací a pozitivními příklady s využíváním iPadů ve školách.
Jak to u podobných setkání bývá, kromě samotných vystoupení, je neméně důležitý neformální kontakt s ostatními účastníky z řad nejen řečníků, ale i účastníků. Naše osobní vzdělávací prostředí se tak obohatilo i o kolegy z Kuvajtu, Německa, Dánska a dalších zemí.
Pokud jste dočetli až sem, ráda bych vás upozornila na podobně milé a inspirativní setkání, které se koná u nás, v České republice. Termín UČITELSKÉHO SUMMITU 2015 se blíží, nezapomeňte se zaregistrovat :).
Moc hezke, prehledne, vystizne, dekujeme. Pro ty, kteri jsme tam nemohli byt s vami a zazit tyto skvele chvile, ktere jsou dalsim povzbuzenim o potvrzenim k teto praci.