Honzík je pětiletý chlapeček s vrozenou srdeční vadou, kdy se po složitém operačním průběhu přidaly komplikace s nefunkčností jícnu, hrtnanu a paréza bránice. Prakticky od narození má zavedenou tracheostomickou kanylu a vlivem svých zdravotních problémů není schopen artikulace a řečové produkce. Po psychomotorické stránce je naprosto v pořádku, je to veselý kluk, který si hraje se svými sourozenci, chodí do školky a má zájem o všechno kolem sebe.
Maminka Honzíka se na nás na podzim 2015 obrátila s žádostí o radu s nastavením alternativní komunikace pomocí vhodné aplikace v iPadu. Při první návštěvě jsme s nadšeným Honzíkem s velkým úspěchem vyzkoušeli „povídání“ na několika připravených stránkách a nakonec vybrali aplikaci GoTalk. Po krátké době dorazil nový iPad ke svému malému majiteli a mohli jsme začít na ostro. S maminkou jsme se dohodli, že iPad bude sloužit výhradně ke komunikaci, aby Honzíka (i jeho brášky) nic nerozptylovalo.
Naplánovali jsme koncept tří samostatných (ale provázaných) komunikačních knih
- 1. povídání
klasické tabulky s větným řádkem, informacemi o Honzíkovi, které potřebuje sdělit (včetně stránky se základní informací o zdravotním problému), otázkami pro ostatní …
- 2. co už umím
ozvučené scény s tématy, které Honzík zná nebo se s nimi seznamuje (barvy, zvířata, lidské tělo….). Do obrázků jsou vložené hotspoty se zvukovými nahrávkami (ukázka editace-obrázek 2 a 3). Knížka může sloužit například ve školce, když se děti učí o světě kolem, tak aby se Honzík mohl aktivně zapojit.
- 3. co jsme zažili
situace, hodné zaznamenání, které v rodině nebo ve školce probíhali a probíhají, o kterých Honzík může vyprávět a vracet se ke svým zážitkům.
Situace po třech měsících: Honzík svůj iPad miluje a komunikační aplikaci využívá hlavně k pokládání otázek lidem okolo sebe. iPad mu umožnil zažívat zpětnou vazbu pro takové to dětské „PROČ období“ :). V rodině, kde obvykle všichni vědí, co chce dítě říct, je jistě těžké důsledně používat pomalejší způsob komunikace s aplikací. Ale je to nutné. Honzík chodí na tři dny v týdnu do školky s asistentkou a i tady je potřeba trénovat obousměrnou komunikaci.
Od září z něj bude předškolák a už teď ho moc zajímají písmenka, skoro všechna už zná. Vzhledem k tomu, že písemná komunikace pro něj bude dalším důležitým prostředkem dorozumívání, doplnili jsme iPad několika aplikacemi s písmeny a prvním čtením.
V následujícím videu je jasně vidět, jaká energie je v tomhle malém klukovi skrytá a že svůj hendikep dokáže překonat. Držíme palce, aby plánovaná operace přinesla ty nejlepší výsledky.
Děkuji Honzíkově mamince Ivaně za souhlas s publikováním článku i fotografií. Věřím, že to může být povzbuzením a motivací dalším rodičům i učitelům, kteří se u svých dětí potýkají s podobnými problémy.
Další informace k AAK a rozvoji řeči najdete v naší elektronické publikaci, pro případnou konzultaci můžete také navštívit Speciálně pedagogické centrum v Poděbradech, kde se vám budeme individuálně věnovat.
Leni, tak to muselo být bezva setkání! Go Talk – nejlepší aplikace na komunikaci!!!!