Potřebujeme matematiku?
V digitálním světě, kde si všechno můžeme vypočítat na nějakém zařízení, vyhledat na internetu, nafotit, nafilmovat?
Zítra, 18. září startuje na stránkách Teachers Academy šestitýdenní MOOC kurz (Massive Open Online Course) Moving to Maths 2.0. Pokud máte účet v eTwinningu, můžete do Teachers Academy vstoupit tímto účtem. Kurz je v nabídce již podruhé.
Přihlášením do kurzu získáte možnost sledovat zkušené pedagogy z celé Evropy pod vedením lektorky Iriny Vasilescu z Rumunska. Kurz si zaznamenáváte do svého digitálniho deníku – můžete na Padletu, svých webových stránkách či v Adobe Spark Pages. Své deníky a zkušenosti zveřejňujete pro své kolegy v kurzu. Každý týden máte ke studiu nová videa. Jsou v angličtine, i s textovym přepisem, takže je možné si je postupně překládat. K postoupení do dalšího týdne stačí shlédnutí videí a splnění jednoduchých úkolů. Většinou jde o vyplnění stručného testu, vložení příspěvku na nástěnku – o vašich dětech, o podmínkách, v jakých pracujete, o pomůckách, které využíváte i o zdrojích, ze kterých čerpáte materiály a inspiraci. Ke konci kurzu jste vedeni k zamyšlení se nad plánováním hodiny matematiky, a ohodnotíte strukturu hodiny kolegů z kurzu. To je vše.
V loňském školním roce byli do kurzu byli zapojeni jak učitelé středních škol a nadšenci z druhého stupně základních škol, tak i učitelé z prvního stupně a předškolních zařízení; ze speciální školy jsem byla zřejmě sama, ale vůbec to nevadilo.
V průběhu kurzu jsem se více zamýšlela nad tím, jak svým dětem v přípravném stupni zprostředkovat informace potřebné k utváření předmatematických představ. Hledala jsem cesty, jak jim poskytnout dostatek zkušeností k poznání světa. Matematika je opravdu všude, a nemusí se jí bát žádné děti, ani děti se speciálními vzdělávacími potřebami.
Co jsem se naučila? Nejvíce obohacujícím zjištěním pro mně bylo, že napříč Evropou je spousta nadšených odborníků, kteří se s vámi podělí o své zkušenosti. Nic nedodá více energie a chuti do práce, než když vidíte, jak jiný učitel nadšeně vede děti ve své třídě k aktivitě.
Seznámila jsem se s plánovačem výuky – možná byste někdy využili ke zpracování vaší hodiny či lekce. Je v angličtině, je potřeba se registrovat, vaše hodiny se ukládají do vašeho portfolia, můžete je sdílet s jinými a můžete si je vytisknout v papírové podobě. Najdete zde: http://learningdesigner.org/
Získáte odkazy na zdroje, využívané v jiných zemích, např.
http://www.piccolimatematici.it/ – potřebujete flashový prohlížeč, třeba aplikaci Puffin Web Browser od vývojáře CloudMosa, Inc.
https://itunes.apple.com/cz/app/puffin-web-browser/id472937654?l=cs&mt=8
Viděla jsem ukázky využití robotů a programování. Nevím, zda v naší speciální škole budeme mít možnost pracovat s podobným zařízením. Ale vím určitě, že by se to našim dětem líbilo. Jedná se o kódovací zařízení s využitím doteků a různých materiálů.
Více informací najdete na stránkách http://makeymakey.com/
Ano, matematika je všude. Potřebujeme ji. A pokud ještě hledáte inspiraci do výuky a chcete si procvičit angličtinu, či získat informace o tom, jak se učí jinde v Evropě, neváhejte! A navíc získáte osvědčení o 40 hodinovém kurzu.
Přihlásite se tady: https://goo.gl/R9iNxt
Zuzana Melecká, ZŠ a PŠ Opava