Rubriky: Články, Inspirace, Kreativita, Praxe, Školní předměty

Egyptské dílny a komiksování – hodiny dějepisu thumbnail

V 6. ročníku přišel čas starověkého Egypta. Některé informace už víme, proč je stále opakovat. Rozdělili jsme si témata do skupin, našli to podstatné – někomu to jde už lépe, s některými nám zbývá ještě hodně práce. Nevadí, to se naučíme. Role ve skupině někteří už také dokážeme. Kdo bude prezentovat? Také jsme zvládli.

Zkusíme tedy něco praktického – egyptské dílny – zkusíme rozhýbat sjednotitele Egypta – faraona Narmera, má na hlavě dvě koruny – Horního i Dolního Egypta. Vyzkoušeli jsme si práci s aplikací Stop Motion, hledali obrázky podle práv v Google, vyzkoušeli jsme i server Pixabay a jeho jednodušší aplikaci. S jednou skupinou jsme stihli vyrobit i celé video v Green Screen By do Ink, tedy bez titulků, na ty už nám nezbýval čas.

Další skupina se zabývala nilometrem – Egypťané ze záplav dokázali odhadovat velikost úrody. Přepočítali jsme si starořímské míry – lokty – na současné, nastříhali pásky a naměřili egyptské štěstí, hlad a katastrofu. Vyzkoušeli jsem i malířskou dílnu, ve které žáci zvětšovali malý obrázek pomocí čtvercové sítě. Dobře pracovala i dílna výrobců papyrových svitků. Jak se skutečně papyrus vyráběl jsme našli v učebnici. Stihli jsme si ještě ve skupině udělat reflexi – co se nám už daří, co nám nejde a najít příčinu, abychom příště pracovali lépe.
Film z našich hodin

Se sedmáky z béčka jsme pracovali na zprávách z raných českých dějin – Breaking News v rámci Classtools.net. Práce byla velice zajímavá, žákům se celkem dařila. Tak jak ještě upevnit jejich poznatky o českých knížatech a kněžnách, zvláště když máme tolik národních pověstí?
Ve školní knihovně je několik edic národních pověstí, tak je trochu provětráme, komín knih je úctyhodný. Komu nevyhovuje Jirásek, tomu může vyhovovat Petiška a další autoři. Dokonce máme dvojí vydání Starých pověstí českých od A. Jiráska. Zajímavé srovnání. V knihách můžeme vyhledávat příběhy do našeho komiksování.
Nejdříve trochu teorie o komiksu. To nám jde rychle. Autorská práva k fotografiím – nastavení v Google vyhledávači, nebo použití serveru Pixabay. Společně si ukážeme také Opráski sčeský historje a opráskovač – překladač do opráskovače – v případě, že by se nám zalíbilo a chtěli bychom použít.
Ještě ovládání aplikace Pic Collage – nejlepší kolážovací aplikace na světě. Také řešíme rozdělení rolí – minule se nám nedařilo dodržet kritéria práce – dneska máme zapisovače úkolů a jejich kvality. Tak a práce je Vaše.
Všichni se vrhli na plnění úkolů. Je tu někdo, komu tato práce navyhovuje? Ano, hlásí se, dostávájí jinou práci – přímo z učebnice – časová přímka a křížové výpravy. Někteří se doptávají, jiní potřebují ujišťovat, že pracují dobře. Jako učitel obcházím jednotlivé skupinky a řeším technické obtíže, při tom stíhám také pracovat na svém komiksovém příběhu. Práce je tak intenzivní, že končíme ještě před pracovním limitem. Výborně, zbývá nám dost času na reflexi. Posíláme si vtvořené výtvory AirDropem, iPad je propojem s dataprojektorem, komentujeme povedené příběhy, doptáváme se, řešíme nastalé obtíže žákovských skupin.
Konstatujeme, že zpětná vazba z minulé hodiny a dobé rozdělení práce ve skupinách opravdu pomáhá. Tak konečně jsem na to přišli, jen abychom to udrželi do další dvouhodiny.
Vy se můžete podívat s námi na naše příběhy. A poprosíme o shovívavost, učíme se. Děkujeme. Pokud se Vám naše hodiny líbí, přijďte se k nám podívat. Rádi Vás naučíme pracovat s moderními technologiemi.
 Slávek Hora, Základní škola Planá nad Lužnicí, okres Tábor a žáci šestého ročníku a 7.B

UložitUložit