Od září 2012 využívám v první třídě 20 iPadů 2, wifi, 16 GB. Každý prvňák má svůj iPad označený nálepkou na zadní straně. Já, učitel, mám svůj, který mohu kdykoli (během 5 vteřin) propojit bezdrátově s projektorem pomocí Apple TV.
iPady jsou uloženy ve speciálním ikufru, který je opatřen nabíjením a hubem pro synchronizaci (synchorinzace pouze pro 7 iPadů naráz).
Dosavadní zkušenosti s tímto kufrem jsou vesměs kladné. Kufr je bytelný (ovšem těžký – disponuje kolečkama), je tam prostor pro napájecí kabely. Občas se ovšem vyskytnou problémy se synchronizací. Synchronizace je připravena pro počítače Apple. Na škole jsme vybaveni počítačema s Windows 7. Stane se, že v iTunes se neobjeví všech 7 připojených iPadů a je nutné restarovat PC. Další menší problém je se samotným nabíjením. iPady se musí při každém nabíjení zapojovat do nabíječky a samozřejmě do sítě. V kufru je pro každý iPad vyvedena zásuvka. Je škoda, že neexistuje nabíjecí kolíbka, do které by se iPad vsunul. Při využívání iPadů 30 – 40 minut denně ovšem nabíjím iPady zhruba co 3 týdny. Zatím jsem nabíjel dvakrát.
Zažazením iPadů do výuky nechci primárně učit děti práci s iPady. Mým primárním cílem je naučit děti číst, psát, počítat (jako v každé jiné škole). iPady jsou pouze jedním z nástrojů (metod), kterým docílím daného cíle. Používám běžné učebnice, tabulku a fixy, tužky, sešity a jiné pomůcky.
Jak se děti seznamovaly s iPadem
Na začátku jsem je seznámil se základním ovládáním iPadu. Jak se dá pohybovat v menu, jak se iPad vypíná, zapíná, kde se dá zesílit, zeslabit a jak vypnout pohybový senzor a co to pohybový senzor (gyroskop) je.
Jako první aplikace, se kterou se děti seznámily byla aplikace Coloring Book, kde děti vybarvují jednoduché omalovánky. Učili se přepínat jednotlivé barvy, funkce BACK apod. Na základní seznámení s iPadem stačí jedna vyučovací hodina.
Další dny se děti seznámily s aplikací Hello Color Pencil, která umožňuje používat tablet jako nástroj pro kreslení a psaní. Děti mohou psát písmena, malovat k nim obrázky, psát slabiky, slova apod. Další velkou výhodou je možnost vložit na pozadí jakýkoli obrázek a do něj dopisovat. Tuto funkci využívám při tvorbě vlastních pracovních listů ve kterých děti obkreslují a obtahují písmena, doplňují apod.
iPad využívám převážně v českém jazyce a matematice. V páté třídě také využívám tablet v hodinách informatiky.
Aplikace pro matematiku
Matematických aplikací je velké množství. Dají se totiž použít také aplikace, které nejsou české. Angličtina většinou ničemu nevadí. První čistě matematickou aplikaci, kterou jsme použili byla aplikace Math 3-4. Děti přiřazovaly čísla k prvkům. Jsou další dva díly této aplikace, které se již zaměřují na jednoduché sčítání prvků. Další aplikace, která se mi zalíbila byla aplikace Kids number and math. Aplikace se zaměřuje na učení čísel – anglicky, počítání prvků a přiřazování čísla, výběr největšího nebo nejmenšího čísla, sčítání a odčítání a nakonec pexeso – hledání stejných čísel. Je nepřeberné množství matematických aplikací pro 1. stupeň. Více aplikací do matematiky popisuji na svých stránkách www.i-school.cz v sekci Aplikace pro iPad.
Velkou výhodou matematických aplikací je okamžitá zpětná vazba, kdy dítě vidí, jestli úkol (příklad) splnilo nebo nikoli.
Aplikace pro český jazyk
S aplikacemi pro český jazyk je to složitější. Je málo českých softwarových firem, které by vytvářely aplikace pro iPady. A pokud vytvoří, není to příliš valné kvality. Častokrát se nedá aplikace upravovat pro vlastní potřebu. Chybí také nastavování úrovně. Jedinou vyjímkou (co jsem našel) je aplikace Slovíčka pro děti, ve které učitel vytváří slova, která děti skládají. Slovo učitel doplní obrázkem a zvukovým doprovodem. Další českou aplikaci, kterou využívám je aplikace Magnetky. Jedná se o “magnetickou” tabulku, kde děti mohou skládat písmena, čísla a různé obrázky.
Musel jsem se tedy rozhlídnout do ciziny.
Perfektní aplikaci, kterou často využívám je aplikace School writing, ve které jsou předpřipravené různé grafomotorické cviky, abeceda na obtahování, čísla na obtahování. Největší devizou této aplikace je ovšem to, že učitel může vkládat vlastní grafomotorické listy, bludiště apod. Dále může (a vlastně musí, protože je to velmi jednoduché) připravit jakékoli slabiky, slova, věty, které děti mohou obtahovat, popřípadě doplňovat písmena, slabiky.
Další aplikace, které jsou vhodné najdete opět na stránkách www.i-school.cz v sekci Aplikace pro iPad.
Nahrávání aplikací, platba, synchronizace
Aby mohl uživatel využívat iPad se vším všudy, musí si vytvořit účet (kde mimo jiné uvede číslo kreditní karty ze které bude nakupovat aplikace – pokud není FREE), který používá pro nahrávání aplikací a synchronizaci. Účet se může vytvořit v iTunes (program, který je potřebný pro synchronizaci (zálohu) aplikací do počítače) nebo v aplikaci App store, která je součástí programového vybavení iPadu.
V případě, že máte vytvořený účet lze nahrát aplikaci do iPadu dvojím způsobem:
1. Přímo v iPadu přes aplikaci Appstore, kde si najdu potřebnou aplikaci a nainstaluji.
2. Přes iTunes – aplikaci se stáhne do PC a následně synchronizuje s iPadem.
Výhody iPadů
- Velmi rychlé spuštění systému – prakticky okamžitě. iPady se nevypínají, pouze zhasne display.
- Poutavá výuka pro děti. Děti se jednoznačně na práci těší.
- Dlouhá výdrž baterie na jedno nabití.
- Při práci na iPadech dítě dostává okamžitou zpětnou vazbu.
- Přirozeně se učí využívat IT technologií ke vzdělávání.
Nevýhody iPadů
- Jsou poměrně drahé.
- Při neopatrné manipulaci se mohou rozbít.
- Nepodporuje FLASH
- Složitější nahrávání skladeb (jedině přes iTunes)
iPad samozřejmě nenahradí tužku a papír. Nemám ani takovou snahu a potřebu. K tomu iPad neslouží. Při jednom pokusu polovina druháků dělala pracovní list (doplňování – dopisování i, y) na iPadech a polovina ho dostala vytištěný. Poté se vyměnili a dělali jiný pracovní list. Při práci na iPadech byli žáci pomalejší. Při reflexi mi sdělili, že na iPadech je to sice více bavilo, ovšem to nebylo tak rychlé a přesné.
Děti neměly žádný stylus.
Více o mém projektu se dozvíte na stráknách www.i-school.cz, kde naleznete zajímavé aplikace pro iPady, videa z výuky a také “deníček” ve kterém popisuji čemu jsme se v jednotlivých dnech na iPadech věnovali a co si skrze iPad děti procvičily nebo co se naučily.