Rubriky: Kreativita, Média, Praxe, Všeobecný rozvoj

Vyprávíme thumbnail

Vyprávět se dá různými způsoby. V rámci měsíce digitálního vyprávění jsme celé září v dějepisu používali různé aplikace a sdělovali si, co si pamatujeme z minulých let, vyprávěli jsme i to, co jsme při tom vzrušujícím procesu – učení – zažili a zjistili nového. Většinou jsme zkoumali sami, protože všichni máme touhu objevovat.

Nejlépe na tom asi byli žáci devátého ročníku – nejzkušenější žáci v celé škole. Jejich prvním úkolem bylo vytvořit myšlenkovou mapu stavebních slohů. Pomůcky se nacházejí po dějepisné učebně, použít můžete také papírové obrazy, internet je obrovské úrodné pole. Zopakujme si zásadní pravidla. A pozor, každý má jiné myšlení, jiný způsob třídění, nic není špatně. Takže vzhůru do toho. A jakou aplikaci použít? No vybrat si můžete – složka myšlenkové mapy ve školních iPadech, zkuste Popplet. Asi jsem byl dost přesvědčivý. Bylo málo těch, kteří použili aplikaci Timeline. Problém jsme v Timeline zaznamenali s exportem, příště se bude dařit lépe, už víme, jak na to.

Novinkou v Poppletu byl export. Zkusíme exportovat pomocí e-mailu, vyberte si formát. Proto jsou některé mapy v jpeg, jiné v pdf. Nic není špatně. A ta zjištění. Když jpeg a mám zvětšenou mapu na detail, v jpeg se pošle jen obraz zobrazený právě na iPadu, jakobychom snímali screenshot. Výstupy najdete v tomto odkazu. Poslouží nejen k opakování, ale také jako výuková pomůcka pro spolužáky z nižších ročníků. Občas se objeví překlep – musíme si dát pozor a být přesní, i to už víme. Je září, startujeme pomaleji.

Nejdůležitější práce začíná v deváťácké hodině na konci září. Potřebujeme se podívat do Paříže, na Pařížskou mírovou konferenci. Zadání práce najdete zde. Už studujeme, načítáme QR kódy v aplikaci Qrafter Pro – i ty najdete v přípravě, natáčíme, také se občas neshodneme, ale neshody mají jen krátkého trvání, protože spolužáci jsou zvědavi na náš výstup a my v devítce už máme pocit zodpovědnosti. Námi použité aplikace – Tellagami EDU – příspěvek do hlavní relace Událostí,  SockPuppets+ – rozhovor na ulici, doporučení před testem – to se nám vloudilo mimoděk, a Upoutávka v iMovie.

Jak se nám vypravování v digitální podobě povedlo? To můžete posoudit sami:

Upoutávka před večerním filmem 1

Upoutávka před večerním filmem 2

Šoty do Událostí a rozhovory na ulici ve filmu

Zbyl nám i krátký čas na reflexi a zhodnocení práce. Důležité bylo to, že nás práce bavila, zjistili jsme mnoho informací, roztřídili je, seznámili spolužáky s těmi nejdůležitějšímu, některé si pamatujeme. Ověřili jsme si, že spolupráce není jednoduchá, ale výsledek pak stojí za to. A známka? Opravdu se nikdo nezeptal, jestli to je na známku. Proč? My si už několik let zvykáme na hodnocení typu splněno/nesplněno a nemáme s tím žádný problém.

žáci 9. ročníku Základní školy Planá nad Lužnicí s Bohuslavem Horou, učitelem dějepisu.

  • LenkaRi 2.Říjen 2014 20:20

    Ta videa jsou naprosto profesionální. Pro zapamatování informací výborná cesta… Díky

  • slavahora 3.Říjen 2014 16:26

    Díly, Lenko. :)

  • Jana Vejvodová 17.Říjen 2014 10:23

    Slávku,
    moc Vám tleskám.
    Jana Vejvodová

    • slavahora 21.Listopad 2014 21:56

      Zdravím Vás, Jano. Zase jsme se našli? :) Díky za ocenění. Moc si toho vážím.