Začátek školního roku přímo vyzývá ke startu něčeho nového. Je jako nepopsaný sešit, který je plný příslibů a očekávání. Čím své stránky popíšeme letos my?
Před pár lety bylo celkem jednoduché přinášet nové informace z oblasti využívání iPadů. Všechno bylo nové, zkušenosti chyběly a na naše články čekalo velké množství čtenářů. Dnes v České republice funguje několik velmi kvalitních webů a iniciativ, které se touto problematikou zabývají a které pokrývají celou oblast vzdělávání. Stačí si vybrat.
A tak přemýšlím, co by mělo být teď náplní našich článků a kam bude iSen web směřovat dál aby měl pro nás – autory i pro vás – čtenáře smysl. Určitě musí být propojený s reálnou školní skutečností a našimi vlastními aktivitami. A měl by být nadále komunitní platformou, kam budou psát své konkrétní zkušenosti přátelé a kolegové z jiných škol i rodiče „speciálních“ dětí.
Školní rok 2017/18 pro nás a naši školu otevírá dvě velká témata, která zaplní většinu našeho času a která také určitě ovlivní obsah příspěvků na těchto stránkách. Jako skoro všechno kolem nás samozřejmě souvisí hodně s technologiemi ve vzdělávání :)
Tím prvním je tříletý projekt Erasmus + s názvem „We learn to live in a digital world“. Společně s kolegy, speciálními pedagogy z dalších pěti zemí a jejich žáky (Belgie, Finsko, Lotyšsko, Portugalsko a Řecko) budeme sdílet své zkušenosti z oblasti využívání technologií ve vzdělávání a životě dětí se speciálními potřebami a učit se od sebe navzájem. iPady a děti z našich škol tady budou hrát velkou a aktivní roli a já se na to moc těším (mimochodem logo projektu vzniklo pomocí mé oblíbené aplikace Vidra).
I druhý projekt je tříletý. Staneme se „Centrem kolegiální podpory“ pro školy v nejbližším (i vzdálenějším okolí), kterým nabídneme své profesní znalosti a pomůžeme jim s konkrétními otázkami a problémy, se kterými se setkávají při integraci a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Není to samozřejmě jen o technologiích, ale i tady jsou důležitým prostředkem, jak dosáhnout mnoha cílů. Praktické zkušenosti již byly popsány v sérii článků „Technologie na pomoc inkluzi“ a rádi bychom postupně přidali další.
Třetí projekt je víc mým soukromým snem a týká se alternativní komunikace.
Navázala jsem kontakt s Janou Bradley, speciální pedagožkou českého původu, žijící a pracující v USA. Její postřehy a texty o vzdělávání zaujaly velkou část české odborné i rodičovské veřejnosti a podněcují (často vyostřenou) diskuzi o funkčnosti zabezpečení vzdělávání a inkluzi žáků s potřebou vyšší míry podpory v ČR.
Obdivuji propracovaný systém alternativní komunikace, který je v USA nastaven a Jana je v této oblasti mou inspirací. Chci se pokusit ovlivnit způsob práce s neverbálními dětmi alespoň ve svém nejbližším okolí a doufám, že k článkům o práci s dětmi, které AAK využívají tak přibydou další, s novými zkušenostmi ( tak, teď jsem to napsala veřejně a musím to udělat ;))
Tak nám držte palce ať to vyjde a ať na to najdeme dostatek času a energie. Přeji všem inspirativní vykročení do nového školního roku!
Přeji, ať se vám všechny naplánované projekty daří! Já jsem od března na mateřské s naší teď už čtyřměsíční Anežkou, ale stránky iSen patří v prohlížeči stále k top záložkám, pokukuji, s čím kdo přichází a snažím se držet v obraze:-) Hezký školní rok 2017/2018 :-)