Jmenuji se Lenka Říhová, pracuji jako speciální pedagog ve speciální základní škole pro děti s postižením a zajímají mě technologie. Propojením těchto mých životních a profesních zájmů by na těchto stránkách měly postupně vznikat příspěvky, které se budou zabývat možnostmi konkrétních aplikací a jejich využití pro děti se speciálními potřebami.
V zahraničí existují různé učitelské a rodičovské iniciativy, které se snaží ve spojení s vývojáři prosazovat kvalitní aplikace pro vzdělávání těchto dětí. Součástí je i podpora a různé kampaně k získání finančních prostředků na pořízení Apple produktů – iPod, iPhone, i Pad – a různých aplikací pro konkrétní rodiny a děti. A také mnoho blogů, kde učitelé nebo rodiče recenzují různé aplikace, navzájem si je doporučují a sdílejí informace. Já doufám, že ISEN bude taková první vlaštovka v českém jazyce :-) a postupně budou i mezi námi uživatelé, kteří budou sdílet své zkušenosti s apps a pomáhat si navzájem. Vím, že komunita rodičů dětí s postižením na webu již funguje a ví o sobě.
A teď. Co tedy potřebujeme vědět, abychom mohli (rodiče i učitelé) začít s aplikacemi pro děti se speciálními potřebami.
- co to je iPad
možná bude užitečné ujasnit si pojmy (já jsem s tím zpočátku měla problém) iPod, iPod touch, iPhone, iPad.
iPod je multimediální přehrávač (hudba, videa, fotografie), iPod touch má dotykovou obrazovku. iPhone v sobě spojuje funkci telefonu, fotoaparátu, multimediálního přehrávače a propojení s internetem a ovládá se pomocí dotykové obrazovky a iPad je multimediální počítač, který umí všechno to, co předešlá zařízení. Laicky řečeno iPad se od iPod Touch liší předevíim velikosti displeje a s tím je spojeno i jiné využití. Větší displej umožňuje pohodlnější využívání internetu, sledování filmů, používání her a výukových aplikací, jednodušší ovládání i psaní. A množství aplikací (programů), včetně těch pro uživatele se speciálními potřebami, které stále narůstá.
další informace: http://jablickar.cz/apple-ipad-informace-o-produktu/, mauály v češtině
fotografie: http://www.muj-ipad.cz/ipad-galerie
- cena : iPad je nabízen v různých variantách, které se liší velikostí paměti (16, 32, 64, 128 GB) či přístupem na internet (modely s WiFi nebo s 3G – přístup na internet i tam, kde není WiFi) a také velikostí obrazovky (iPad mini). Od toho se odvíjí cena zhruba od 8 000 do 20 000 Kč. (ceny dalších produktů např. zde)
– to určitě není zanedbatelná částka, obzvlášť pro rodiny s dětmi, které vyžadují zvláštní péči (i finanční)
– ale dokážu si představit možnost různých grantů a sponzorských řešení, případně reakce orgánů odpovědných za podporu nákupu kompenzačních pomůcek (hudba budoucnosti? možná to dokážeme ovlivnit :-))
- možnosti a přizpůsobení pro osoby se speciálními potřebami
Oficiální stránky firmy Apple v angličtině popisují různá usnadnění a možnosti využití pro uživatele se speciálními potřebami, v české verzi zatím tyto informace chybí. Pokusím se o stručné shrnutí:
– Čtení obrazovky s funkcí VoiceOver zpřístupní informace zrakově postiženým. Po dotyku displeje slyšíte popis položky, které jste se dotkli, jednoduchá gesta (poklepání, táhnutí..) mají různé funkce. K dispozici jsou zvukové informace o přístroji (stav baterie, upozorňující signály…)
– Funkce Face Time. Díky rozměrům a kvalitnímu přehrávání videosnímků je vhodný pro osoby se sluchovým postižením, kteří komunikují pomocí znakového jazyka. (videohovory – ruce a gesta prstů v detailu). Samozřejmostí je možnost připojení sluchátek a také podpora titulkování filmů.
– IPAD obsahuje řadu inovativních prvků, které usnadní přístup uživatelům s tělesným a pohybovým handicapem. Je tenký a lehký, takže je snadné jej držet. Ti, kteří jej sami držet nemohou, mohou speciální kryty a obaly – postavit iPad do stojánku do libovolného úhlu a tak jej ovládat. Citlivý displej nevyžaduje žádnou fyzickou sílu, pouze jednoduchý dotyk povrchu. Vestavěná funkce Zoom umožní jednodušší dotyk menších položek na obrazovce, jako jsou odkazy, tlačítka a obrázky. Při otáčení se obraz přizpůsobuje na výšku nebo na šířku. iPad se pomocí přidaných zařízení dá připevnit na vozík. Ovládání může být přizpůsobeno fyzickým možnostem uživatele (například pomocí náhlavních tlačítek), stejně jako je tomu u klasického počítače.
– Intuitivní ovládání pomocí pomocí prstů a dotyků, kdy přibližujete a otáčíte obrázky, poklepem spouštíte funkce s okamžitým efektem a velké množství aplikací určených speciálně pro rozvoj dětí, předurčuje iPad (a další produkty) i pro osoby s mentálním postižením, včetně velmi těžkých.
- vhodné využití již uvedla Eva
Programy pro alternativní komunikaci, vzdělávací programy, hry, malování, logopedie, prohlížení fotek a videí, zážitkový deníček. Lze ho využít k výuce cizích jazyků, především angličtiny.
Navíc je využívání těchto produktů pro dětí velmi motivující a jsem přesvědčená, že například autistickým dětem (a nejen jim) to otevírá úplně nové možnosti rozvoje, komunikace a vzdělávání. Pro mě je v současné době nejdůležitější možnost „dát hlas“ dětem, které z různých důvodů nekomunikují mluvenou řečí, tedy náhrada papírových komunikačních tabulek, počítačových programů a komunikátorů.
A jak to máte vy? Pojďme se o tom pobavit v komentářích :-)
v dalších příspěvcích bych se ráda zabývala následujícími tématy
-
jaké Apple produkty a příslušenství je nejvhodnější pro různé děti podle jejich postižení a potřeb
-
kde získat aplikace, orientace v App store, iTunes
-
vhodné aplikace a jejich prezentace
-
získávání financí na nákup produktů
zdroje:
http://www.apple.com/
http://www.apple.com/cz/
http://www.snapps4kids.com/
http://www.skolstvi.24u.cz/ipad/
http://a4cwsn.com/
Dobrý den,
potřebovala bych od Vás poradit,chtěla bych synovi se středně těžkým mentálním postižením /mluvící,slyšící/ koupit iPad a nevím si rady jaký by byl nejvhodnější /jak velkou pamět atd./Také jsem se chtěla zeptat, jestli je možné tyto aplikace pro dětí s postižením stáhnout i do jiných iPadu např značky Lenovo.Moc tomu nerozumím,ale doufám že mi alespon trochu poradíte.Děkuji